...jest pusty
Strona głównaKsiążki drukowaneNauki humanistyczneSocjologiaBEZSILNY BÓG RELIGIA POLITYKA I NOWOCZESNY ZACHÓD TW
Ta książka rozczaruje tych, którzy:
- unikają trudnych pytań albo szukają łatwych odpowiedzi,
- teologię polityczną sprowadzają do postulatu zwiększenia roli religii w polityce.
Ta książka zafascynuje tych, którzy:
- zastanawiają się, jak pogodzić sferę religii z wymogami demokracji,
- dostrzegają, że teza o „śmierci Boga” coraz bardziej traci na aktualności.
Jesteśmy świadkami rosnącego napięcia między pierwiastkiem świętym i świeckim - pokazuje dobitnie Mark Lilla - co oznacza, że nawet jeśli spróbujemy zapomnieć o Bogu, On nam o sobie przypomni. Demokracja w połączeniu z globalizacją oznacza bowiem, że polityki widzianej jako służba Bogu nie możemy zbywać wzruszeniem ramion. Jeśli Zachód chce utrzymać rozdział - wyjątkowy w skali świata - między religią a polityką, musi na nowo wykreślić granice między tymi dwiema sferami.
Już nie jest dla nas oczywiste, czego dotyczy teologia polityczna, dlaczego była ludziom potrzebna przez większą część ich historii i dlaczego także dziś potrzebują jej niektóre narody i cywilizacje. Dopóki nie zrozumiemy tych zagadnień, dopóty nie będziemy mogli być pewni, że dobrze rozumiemy samych siebie.
fragment
Napisałem Bezsilnego Boga powodowany niezadowoleniem z dwóch dominujących sposobów myślenia o obecności religii w polityce. Według pierwszego między Kościołem i państwem toczy się odwieczna walka i dlatego w życiu publicznym musimy wystrzegać się wszelkich przejawów religijności. Drugi stereotyp to narracja o sekularyzacji, czyli przekonanie, że jeśli kiedykolwiek istniało napięcie między polityką a religią, będzie ono słabnąć, aż w końcu religia zaniknie. Żadne wydarzenia z historii najnowszej nie potwierdzają tych dwóch poglądów.
Mark Lilla, wypowiedź w debacie Dziennika
ISBN
978-83-7414-679-1
Autor
MARK LILLA
Wydawca
WAB
Okładka
twarda
Ilość stron
344
Wymiary
14 x 20 cm
Rok wydania
2009
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: