...jest pusty
Przyjaźnie i zdrady, doświadczenia erotyczne i wyprawy na zakazane
tereny, bunt i dążenie do niezależności, życiowe wybory i dramaty –
powieść Grażyny Plebanek Dziewczyny z Portofino to rozpoczynająca się w
latach 60. i obejmująca trzydzieści lat historia Agnieszki, Hanki, Beaty
i Mani, dziewcząt z jednego podwórka, a potem kobiet, których życiowe
przełomy zbiegły się z przełomami politycznymi. To także – w tle – obraz
losów ich matek i babek, których decyzji nie będą chciały powtarzać,
poszukując w życiu własnej drogi.
Czwórkę dziewczyn różnią doświadczenia rodzinne: jedna jest córką
zamożnego lekarza, inna dzieckiem alkoholików. Różnią się poglądy
polityczne ich rodziców i wyznawane przez nich wartości, ale
przyjaciółki razem chodzą do szkoły i wspólnie uczą się życia, szybko
odkrywając, jak bardzo fałszywa jest „jedynie słuszna” rzeczywistość i
narzucane przez dorosłych reguły. Kiedy dorosną, każda będzie musiała
sama zadecydować o sobie i przejść samotnie przez kolejne doświadczenia:
nieudany związek, utratę dziecka, emigrację.
Podwórkowa przyjaźń, wymagająca i trudna, okaże się w dorosłym życiu
źródłem siły i wsparcia, którego bohaterki nie otrzymały ani od
rodziców, ani od swoich partnerów.
Dziewczyny z Portofino to ważna i bardzo udana próba odtworzenia
„dziewczyńskiej” mitologii, świadectwo tego, że ukazane realistycznie
kobiece doświadczenie nie mieści się w gorsecie romansu czy
sentymentalnej powieści dla dziewcząt. To także obraz PRL z kobiecej
perspektywy: kolejki w sklepach, sadzenie drzewek w czynie społecznym,
pełna indoktrynacji szkoła. Grażyna Plebanek ukazuje transformację
ustrojową jako przełom nie tylko polityczny, ale zmianę codziennego
doświadczenia i myślenia o własnym życiu: perspektywach, możliwościach,
celach.
ISBN
978-83-7414-894-8
Autor
GRAŻYNA PLEBANEK
Wydawca
WAB
Okładka
twarda
Ilość stron
380
Wymiary
12,5 x 19,5 cm
Rok wydania
2010
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: