...jest pusty
Strona głównaeBookiSocjologiaKołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku
Wykaz skrótów / 13
Podziękowania / 15
Wprowadzenie. Etnograf w kołchozie, czyli uwagi o temacie, terenie i metodzie / 19
Część I. W kołchozie
Rozdział 1. „Bez kołchoza życia nie ma”. Narracja o końcu i początku jako mit założycielski / 41
„Jak żyć bez kołchozu?” W stronę zbiorowej tożsamości kołchoźników / 41
Pamięć kolektywizacji, czyli gospodarze wobec końca świata.
Casus zachodniobiałoruski / 52
Pamięć kolektywizacji, czyli gospodarze wobec dwukrotnego końca świata. Casus wschodniobiałoruski / 77
Rozdział 2. „Kołchoz musi być”. Długie trwanie wzoru feudalnego / 103
„Trudno żyć, ale przywykszy”. Kołchoz oswojony / 103
„Szto zrobisz, tak treba musi”. Chłopski fatalizm i etos przetrwania / 122
Między ludzkim a kołchoźnym. Kołchozowa symbioza / 131
Kołchoźnik między panem, wójtem i plebanem. Kołchozowy feudalizm / 156
Część II. Kołchoźnik i pan
Rozdział 3. Chamy versus pany. Odrębność grupowa jako fundament tożsamości / 191
Chłop i pan przed kołchozem i w kołchozie, czyli o współczesnej pańszczyźnie / 191
Stereotyp chama w relacji do pana, czyli mit o pochodzeniu po raz pierwszy / 210
Szlachetna szlachta i proste mużyki. Casus grodzieński / 222
„Mużyk je mużykom”, czyli w stronę opozycji człowiek : nieczłowiek. Casus poleski / 237
Stereotyp prostej mowy, czyli o konstruowaniu odrębności. Casus Grodzieński / 246
Rozdział 4. Chamy i pany. Między strukturą a communitas / 273
Cham i szlachcic jako kategorie statyczne i dynamiczne / 273
Nie ma abla bez kaina, czyli mit o pochodzeniu po raz drugi / 284
Chłopsko-pańska symbioza, alias mużyki-kołchoźniki i szlachta-kołchoźniki. Neutralizowanie odrębności / 308
Rozdział 5. Proste robocze ludzie. Praca na ziemi jako wartość konstytutywna dla tożsamości / 327
Praca na ziemi jako domena współdziałania człowieka i boga. Od wartości podstawowych do tożsamości zbiorowej / 327
Zapracowany naród między męką a modlitwą, czyli mit o pochodzeniu po raz trzeci / 360
Czarnarabocze ludzie, czyli o kołchoźniczym poczuciu krzywdy / 384
Trudolubiwe ludzie, czyli o kołchoźniczym poczuciu godności / 396
Chłop sam sobie panem, czyli wzór dobrego gospodarza przed kołchozem i w kołchozie / 418
Część III. Kołchoźnik i Żyd
Rozdział 6. Chłopi versus Żydzi. Odrębność grupowa jako fundament tożsamości / 439
W chłopsko-pańsko-żydowskim trójkącie, czyli opowieść o porządku świata / 439
Żyd ambiwalentny, czyli kołchoźnicy wobec stereotypu Żyda / 455
Wieś i miasto przed kołchozem i w kołchozie, czyli wokół współczesnego Żyda / 477
Rozdział 7. Chłopi i Żydzi. Między strukturą a communitas / 489
Chłopsko-żydowskie sąsiedztwo, czyli między odróżnorodnieniem a rekonstytuowaniem odrębności / 489
Pamięć zagłady po raz pierwszy, czyli kołchoźnicy wobec końca świata / 518
Pamięć zagłady po raz drugi, czyli pytanie o porządek świata / 545
Część IV. Wobec Boga
Rozdział 8. Chrześcijanie i Żydzi. Znaczący inni jako współtwórcy tożsamości / 583
Chrześcijanie versus Żydzi, czyli wokół legend o krwi / 583
Chrześcijanie i Żydzi, czyli ludzie, którzy wierzą w boga. Neutralizowanie odrębności / 604
Mit babelski, czyli Żydzi i chrześcijanie w systemie klasyfikacyjnym wiar-nacji. Casus grodzieński / 620
Rozdział 9. Ludzie chrzczone. Krzyż jako rdzeń tożsamości kołchoźników / 651
Chrześcijanie versus niechrzczeńcy, czyli kołchoźnicy jako ludzie chrzczone / 651
„Trzeba chrzcić”, czyli bóg bez cerkwi i chrzest bez religii. Casus wschodniobiałoruski / 657
Znak krzyża jako rdzeń tożsamości kołchoźników. Casus wschodniobiałoruski / 671
Znak krzyża jako rdzeń tożsamości kołchoźników. Casus grodzieński / 681
Rozdział 10. Ludzie chrześcijanie. Wiara w boga jako wartość konstytutywna dla tożsamości / 689
Ludzie chrześcijanie, czyli polaki i ruskie między wspólnotą a odrębnością. Casus grodzieński / 689
Mużyk-chrześcijanin jako ochrzczony Żyd, czyli mit o pochodzeniu po raz czwarty / 703
Pamięć ateizacji: od zamknięcia do otwarcia wiary. Kołchoźnicy wobec destrukcji i rekonstrukcji wartości podstawowych / 717
Zakończenie. Etnograf w gabinecie, czyli uwagi o tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku / 759
Rozmówcy / 765
Bibliografia / 785
Wykaz ilustracji / 809
Summary. Kolkhozniks. An anthropological study of the Identity of belarusian villagers at the turn of the 20th and 21thcenturies / 813
Indeks osobowy / 827
Format
pdf
Wydanie
DL-ebwm
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe UMK
Rok wydania
2012
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: