...jest pusty
Administracja publiczna stale zmienia
się i rozwija. Spowodowane jest to wieloma czynnikami, m.in. gospodarczymi,
społecznymi, kulturowymi, czy politycznymi. Pojawiają się nowe zagadnienia,
problemy, które wymuszają wypracowanie innych od dotychczasowych instrumentów ich realizacji.Jednym z
takich instrumentów jest kontrakt wojewódzki,
który jest nową, dwustronną formą działania administracji publicznej, stosowaną
w określonym obszarze polityki rozwojowej na terenie jednostki samorządu
terytorialnego, jaką jest region. Autorka
dokonała analizy kontraktu wojewódzkiego, nie pomijając takich pojęć, jak region, do którego kierowane są środki
funduszy strukturalnych UE, regionalizm
czy regionalizacja.Kontrakt jest
bowiem instrumentem związanym właśnie z regionem, realizującym cele polityki
rozwoju, zarówno krajowej, jak i unijnej.Kontrakt wojewódzki jako instrument
polityki regionalnej został pierwotnie uregulowany ustawą z 5.6.1990 r. o
samorządzie województwa oraz ustawą z 12.5.2000 r. o zasadach wspierania
rozwoju regionalnego. Dodatkowo kontrakty ukształtowały tzw. akty planistyczne
– Narodowy Plan Rozwoju i Narodowa
Strategia Rozwoju Regionalnego. Obecnie obowiązują dwie ustawy dotyczące
kontraktu – ustawa z 24.5.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju oraz ustawa z
6.12.2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Autorka dokonała
analizy kontraktu wojewódzkiego nie tylko na podstawie przepisów wymienionych ustaw,
ale także rozporządzenia z 22.2.2005 r. w sprawie wzoru kontraktu wojewódzkiego
oraz wniosku zarządu województwa o przyznanie środków na realizację
regionalnych programów operacyjnych. Aby ukazać, jak ewoluował kontrakt od
czasu, gdy pojawił się jako instrument rozwoju regionalnego, podjęła także próbę
analizy Kontraktu Regionalnego dla
Województwa Katowickiego. Analiza poszczególnych elementów kontraktu
wojewódzkiego, jego cech oraz sposobu nawiązywania i rozwiązywania, a także
ewentualnych trybów postępowania sądowego, które mogą pojawić się w związku z
wykonywaniem kontraktu, pomogła w określeniu nie tylko charakteru prawnego, ale
i przydatności w realizacji polityki regionalnej i wykorzystaniu funduszy
strukturalnych. Rozważania te dały podstawę do wyodrębnienia cech charakterystycznych dla kontraktu
wojewódzkiego, co pozwoliło na porównanie z innymi dwustronnymi, prawnymi
formami działania administracji.Aby określić
charakter prawny kontraktu, Autorka porównała go do innych, często stosowanych,
dwustronnych form działania administracji publicznej – porozumienia administracyjnego, umowy administracyjnej oraz umowy
cywilnoprawnej.W pracy
uwzględniono stan prawny na dzień 31.12.2011 r.
Format
pdf
Wydanie
DL-drm
Wydawca
C.H. Beck
Rok wydania
2012
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: