...jest pusty
Strona głównaeBookiPolitykaNarracja sterowana. Wizerunek Polski we współczesnym niemieckim dyskursie prasowym (2004-2010)
Według najnowszych badań demoskopijnych głównym źródłem informacji o Polsce i Polakach w Niemczech jest telewizja, następnie internet i prasa. Już choćby tylko z tego powodu warto badać, jaki wizerunek Polski prezentują najbardziej opiniotwórcze media drukowane w RFN. W stosunku większości Niemców do Polski dominowały i dominują obojętność, brak wiedzy, poczucie odrębności i asymetrii. Jednak z badań ankietowych wynika również, że sympatia od początku 2. dekady XXI w. przeważa nieznacznie nad niechęcią. Autor wskazuje w niniejszej pracy, jakim zmianom podlega prasowy wizerunek Polski w latach 2004-2010 i stosując metodę analizy zawartości, odkrywa charakter i polityczno-ekonomiczno-kulturalne tło tych przemian. Sądząc po aktualnych komentarzach i wizerunku Polski w niemieckiej prasie typu: „Cudowna przemiana za Odrą”, „Do Warszawy zamiast do Florencji” czy „Gorączka złota nad Wisłą”, powstaje wrażenie, że Polska może stać się dla Niemców, czytających prasę elitarną, jak „FAZ”, „taz“, „Zeit”, „Focus“ czy „Spiegel”, wzorem kraju rozwijającego się w UE. Prasowy wizerunek Polski stracił więc wyraźnie jednoznacznie negatywny charakter z końca XX w., a od 2010 r. zyskał zdecydowane rysy pozytywne i stał się bardziej zróżnicowany, a jego kształtowanie charakteryzuje się skrajnością opinii oraz zauważalnym przejściem od negatywizmów do pozytywizmów. Już dawno Polska nie miała w RFN tak dobrej prasy. Złe stereotypy powoli i na razie schodzą w cień, jednak w ich miejscu nie pojawia się żaden spójny wizerunek. Polska to kraj sympatyczny i szybko rozwijający się ale też niejednoznaczny i nijaki. W niemieckiej prasie elitarnej obserwujemy także stereotypizację, egzotyzację i tabloidyzację wizerunku oraz instrumentalizację polityczną.
Format
pdf
Format
pdf
Wydanie
DL-ebwm
Wydanie
DL-ebwm
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe UMK
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe UMK
Rok wydania
2012
Rok wydania
2012
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: