...jest pusty
Strona głównaeBookiLiteraturoznawstwoO wielowymiarowości współczesnego czeskiego eseju literaturoznawczego
Książka prezentuje analizę tekstów ze zbiorów eseistycznych trzech wyrazistych osobowości twórczych we współczesnej literaturze czeskiej: Sylvii Richterovej (Místo domova, 2004), Danieli Hodrovej (Citlivé město, 2006) i Michala Ajvaza (Příběh znaků a prázdna, 2006). Eseje zostały ukazane w kontekście innych tekstów lub zjawisk społecznych. Troje współczesnych artystów sięga po tematy uniwersalne, takie jak język, podmiot, tożsamość, i w eseistycznych dociekaniach analizuje te zjawiska. Do tego celu autorzy wykorzystują własne czytelnicze, twórcze oraz badawcze doświadczenia. W monografii zostało omówione m.in. zjawisko „kobiecego pisania”, którym na gruncie literaturoznawstwa czeskiego zajmował się Jan Matonoha i które zostało zaprezentowane na przykładzie konkretnych czeskich tekstów eseistycznych. Została również przedstawiona teoria map synoptycznych Petera Zajaca. Autorka zestawia ją z tekstami Richterovej i Hodrovej oraz refleksją na temat centrum i peryferii. Wśród analizowanych kategorii znalazły się m.in.: zjawisko poliglotyzmu i bilingwizmu, tekst petersburski, sfery yin i yang zaczerpnięte z chińskiej filozofii, przekraczanie granic, ślady, znaki, pustka, doświadczenie i wiele innych. Każda z omawianych kategorii jest obecna w twórczości trojga eseistów, choć inaczej rozkładają oni punkty ciężkości. O języku najwięcej napisała Richterová, tekst dominuje w utworze Hodrovej, natomiast u Ajvaza centralny motyw stanowią znak i pustka. Motywem, który nieprzerwanie towarzyszy wszystkim tym aspektom, jest doświadczenie. Publikacja jest przeznaczona dla bohemistów i literaturoznawców zajmujących się problematyką literatur i kultur Europy Środkowej.
Format
pdf
Wydanie
DL-ebwm
Wydawca
Uniwersytet Śląski
Rok wydania
2014
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: