...jest pusty
W (po)nowoczesnej kulturze konsumpcji społeczeństwo, a zwłaszcza ludzie młodzi, podlegają procesom subiektywizacji, sekularyzacji i pluralizmu, które na całym świecie, niezależnie od systemu politycznego, przenikają wszystkie dziedziny ludzkiego życia. Mówi się, że im bardziej nowoczesne społeczeństwo, tym łatwiej ulega ono tym procesom. Nasilenie się ich w społeczeństwie zależy jednak nie tylko od stopnia jego rozwoju, ale także od sposobu reagowania na te zjawiska instytucji odpowiedzialnych za wychowanie. Rezultaty oddziaływania wymienionych procesów na postawy i zachowania ludzi są wielorakie. Dostrzega się pod tym względem podstawowe przesunięcie socjalizacyjne i inkulturacyjne, tj. utratę wpływu wychowawczego przez rodzinę, szkołę i Kościół na rzecz kultury masowej (mass media, widowiska, reklama, moda) i wpływu niekontrolowanych grup rówieśniczych. Już od dawna wiadomo, że w poważnym stopniu procesom tym podlega także młode pokolenie Polaków.
„Rusztowanie kategorialne" postmodernizmu, głównie w obszarze aksjologii, może stanowić zagrożenie dla kształtowania się tożsamości współczesnego człowieka, zwłaszcza młodzieży. W takiej sytuacji pożądana jest idea kształcenia i wychowania, która starałaby się godzić postulaty emancypacji i upodmiotowienia jednostek oraz grup społecznych, doświadczenie pluralizmu społecznego i kulturowego z koniecznością tworzenia podstaw życia wspólnotowego. Ideę tę zdaje się podtrzymywać koncepcja relacji między edukacją, religią i dialogiem jako podstawową kategorią teorii komunikacji.
Format
pdf
Wydanie
DL-ebwm
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe UMK
Rok wydania
2010
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: