...jest pusty
Mediaevalia jako seria wydawnicza Centrum Mediewistycznego Wydziału Nauk Historycznych UMK powstały w efekcie sukcesu wydawniczego, jakim było niewątpliwie ukazanie się w 2008 roku numeru drugiego znakomicie zapowiadającego się czasopisma toruńskich literaturoznawców „Litteraria Copernicana". W numerze tym poczesne miejsce znalazły wypowiedzi uczestników pierwszego smogrzewskiego interdyscyplinarnego mediewistycznego spotkania.
Wydawcy „Mediaevaliów" powołanie nowej serii traktują jako swój wkład w kontynuację, rozpoczętej z tak znacznym sukcesem, dyskusji poświęconej współczesnemu odbiorowi wieków średnich oraz miejscu tychże we współczesnej humanistyce. Potrzeba dyskusji nad kształtem badań nad wiekami średnimi w polskiej humanistyce po okresie zapaści i politycznych stymulacji metod i badawczych zainteresowań nie pozostawia żadnych wątpliwości. Oczywistością we współczesnej europejskiej mediewistyce są badania prowadzone w sposób interdyscyplinarny, w międzynarodowym wymiarze, z niezwykle poważnym udziałem filologów pełniących funkcję literaturoznawców, antropologów i kulturoznawców. Interdyscyplinarne, mediewistyczne spotkania, dyskusje poświęcone metodzie nie mają niestety w polskiej literaturze naukowej specjalnie długich tradycji. Brak też w niej dorobku poświęconego temu obszarowi badawczemu porównywalnego z dorobkiem tzw. wielkich europejskich historiografii. Próby odrobienia owych zaległości zasługują zdaniem wydawców serii na jak najpoważniejsze wsparcie. Frapującym problemem, stymulującym prowadzenie dyskusji o polskich wiekach średnich, jest sposób ich społecznego rozumienia, powszechnej recepcji generującej ogólne zręby tzw. wiedzy pozaźródłowej. Widoczne w obszarach różnych dyscyplin różnice w formach naukowych wypowiedzi, badawczych metodach sugerują konieczność kontynuacji tych dyskusji. Stąd też przedstawiona wyżej koncepcja nowej serii wydawniczej.
Format
pdf
Wydanie
DL-ebwm
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe UMK
Rok wydania
2010
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: