...jest pusty
Znakomita orientacja w dorobku dyscypliny, wsparta poważnym własnym w tym dorobku udziałem, pozwoliła autorce na opracowanie syntetycznej, informacyjno-podręcznikowej opowieści o socjologii sztuki: o jej narodzinach i początkach, o jej późniejszym rozwoju i o jej stanie obecnym.
Na wstępie autorka kreśli dzieje dyscypliny. Wyróżnia w tych dziejach cztery fazy: w pierwszej, jeszcze "przedhistorycznej", do ukształtowania się socjologii sztuki najpoważniej przyczyniły się dwie dziedziny: socjologia i kulturoznawstwo historyczne; w drugiej istotne były zwłaszcza osiągnięcia tzw. socjologicznej estetyki; w trzeciej doszła do głosu przede wszystkim społeczna historia instytucji artystycznych; w czwartej nowością było odwołanie się socjologów sztuki do empirycznych metod badawczych. Następnie autorka, już w trybie narracji systematycznej, rysuje stan obecny socjologii sztuki. Zaczyna od omówienia współczesnej estetyki recepcji. Z kolei charakteryzuje sferę "mediacji" między sztuką i jej odbiorcami, istotne znaczenie przypisując badaniom nad doniosłą pośredniczącą rolą wyróżnionych osób i specyficznych instytucji artystycznych. Zarysowane w tych dwu fragmentach tło pozwala autorce przejść do charakterystyki socjologicznych badań nad produkcją artystyczną, w tym zwłaszcza badań Pieere'a Bourdieu. Autorka omawia współczesne socjologiczne badania nad samym dziełem sztuki, nad społecznym uwarunkowaniem jego specyfiki, granic i zmienności. Książkę kończy rozdział podsumowujący refleksję nad obecnym statusem socjologii sztuki i nad jej prawdopodobnymi perspektywami: jako dyscypliny swoistej, względnie autonomicznej, coraz bardziej świadomej swoich powinności.
ISBN
978-83-7459-096-9
Autor
NATALIE HEINICH
Wydawca
Oficyna Naukowa
Okładka
twarda
Ilość stron
160
Wymiary
13,5 x 21,5 cm
Rok wydania
2010
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: