...jest pusty
Strona głównaKsiążki drukowaneNauki humanistyczneReligioznawstwoTRZYNASTOWIECZNE ŚWIĘTE KOBIETY KRĘGU FRANCISZKAŃSKIEGO POLSKI I CZECH
Książka zawiera efekt dociekań nad kultami świętych księżnych i królewien żyjących na terenach Polski i Czech w XIII wieku. Kobiety z tego kręgu cieszą się nieustannie uwagą historyków, w tym przypadku jednak bardziej niż życiorysy wybitnych kobiet autorkę interesuje proces narodzin opinii świętości pań oraz zabiegi o promowanie nowych ośrodków kultów. Szczegółowe omówienie przejawów czci jakimi darzono święte władczynie oraz środków, wykorzystanych do poszerzenia ich famae sanctitatis, wpisano w interesujący kontekst religijności Polski i Czech pełnego średniowiecza, wyznaczany przez kształtowanie się nowego typu pobożności w duchu mendykanckim oraz wyraźniejszą niż w poprzednich wiekach aktywność religijną kobiet. "Rozprawa przynosi wiele cennych obserwacji ważnych dla poznania realiów średniowiecznej kultury w Czechach i Polsce. Trafnie autorka powiązała relacje o świętych kobietach z interesami zakonów, ważne są jej spostrzeżenia dotyczące wpływu bieżącej sytuacji politycznej na podejmowanie spisywania cudów. Bardzo starannie i wnikliwie przedstawiona została analiza treści żywotów, stanowiąca odbicie ówczesnego widzenia świętości. Bardziej oddaje ona chyba wyobrażenia ówczesnych ludzi, koncepcje teoretyczne i dydaktyczne Kościoła niż rzeczywisty stan rzeczy. Ciekawie przedstawione zostały rozważania dotyczące niepowodzeń w procesach beatyfikacyjnych, wynikające ze śmierci promotorów nowych kultów, a także z trafnym ich powiązaniem z konfliktami mendykantów ze Stolicą Apostolską" Profesor dr hab.Henryk Samsonowicz (z recenzji) Wydawcą książki jest Wydawnictwo Nauka i Innowacje
ISBN
978-83-63795-97-9
Autor
HANNA KRZYŻOSTANIAK
Wydawca
Nauka i Innowacje
Okładka
Broszurowa
Ilość stron
311
Wymiary
22.5 x 15.0 cm
Rok wydania
2014
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: