...jest pusty
Inaczej niż w społecznościach pierwotnych czy tradycyjnych, w nowoczesnych społeczeństwach wymiana symboliczna już nie istnieje, tym bardziej jako forma społecznej organizacji. Być może właśnie dlatego symboliczność nawiedza nas niczym zmarły; jak żądanie wciąż uchylane przez prawo wartości. Idea Rewolucji od czasów Marksa próbowała to prawo obalić, jednak prędko przekształciła się w Rewolucję według Prawa. Psychoanaliza także żywi się tą obsesją, ale jednocześnie odwraca ją i wpisuje w indywidualną nieświadomość, redukując do Prawa Ojca, kastracji i znaczącego. Zawsze i wszędzie to samo - Prawo.
Tymczasem, gdy przekroczymy wszystkie rodzaje ekonomii, te polityczne i te libidinalne, dostrzeżemy kształtujący się nowy schemat stosunków społecznych opartych na eksterminacji wartości. Schemat ten sięga wprawdzie do struktur pierwotnych, lecz jawi się jako radykalna utopia i zwolna przenika wszystkie poziomy dzisiejszego społeczeństwa. Właśnie ów schemat stał się przedmiotem analizy w niniejszej książce, w swych rejestrach tak rozmaitych, jak praca, moda, ciało, śmierć czy język poezji. Wszystkie te rejestry są dziś poddane zinstytucjonalizowanym rygorom, traktowanym w Wymianie symbolicznej jako modele symulacyjne. Zwierciadło rzeczywistości czy teoretyczne wyzwanie?
Odwracalność daru w przeciw-darze, odwracalność wymiany w ofierze, odwracalność czasu w cyklu, odwracalność produkcji w destrukcji, odwracalność życia w śmierci, odwracalność każdej reguły i wartości językowej w anagramie: jedyna forma naprawdę wielka, ta sama we wszystkich tych dziedzinach. Forma, która kładzie kres linearności czasu, języka, wymiany ekonomicznej i kumulacji władzy. Forma, która przyjmuje dla nas kształt eksterminacji i śmierci. To właśnie jest symboliczność.
ISBN
978-83-60457-36-8
Autor
JEAN BAUDRILLARD
Wydawca
Sic
Okładka
broszurowa
Ilość stron
344
Wymiary
13,5 x 20,5 cm
Rok wydania
2007
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: