...jest pusty
Celem kolejnego tomu Zeszytów Naukowych Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej we Włocławku jest podkreślenie roli nauki i działań pedagogicznych w kontekście osobowych i społecznych wyznaczników współczesnego wychowania. Proces wychowania jest niezwykle złożony, uwarunkowany wieloma czynnikami i realizowany w kontekście zróżnicowanych środowisk wychowawczych. Do kluczowych należą: rodzina, szkoła i Kościół. Czym są te środowiska dzisiaj, jak funkcjonują i jakim przemianom podlegają? Toczy się dyskusja nad powyższymi zagadnieniami.
Diagnoza aktualnych procesów w sferze wychowawczej oraz refleksja nad możliwościami i warunkami zwiększenia udziału w kształtowaniu tożsamości młodego człowieka przewija się w opublikowanych opracowaniach. Nawiązują one bowiem do podstawowych wartości jako celów współczesnego wychowania. Pedagogika zawsze realizowała owe zamiary, co widać w przykładach z literatury (artykuł S. Kunikowskiego pt. „Florian Znaniecki rodem z Kujaw — wybitny socjolog i pedagog”). Strzeżenie i realizowanie wartości wprowadza ład w to, co nazywa się ludzkim światem, utwierdza porządek w człowieku, który ją spełnia (Z. Wiatrowski „Tradycje i współczesne uwarunkowania wychowania”). Istotny pozostaje wpływ w rodzinie na duchowy i społeczny rozwój dziecka (ks. M. Włosiński „Wpływ wychowania w rodzinie na duchowy i społeczny rozwój dziecka”), także istotne jest wychowawcze środowisko naturalne i lokalne w procesie kształtowania postaw dzieci i młodzieży (artykuł J. Borowiak). Na uwagę zasługuje zbiorcze (M. Kowalczyk-Przybytek, L. Tkaczyk, W. Ziółkowski) ukazanie doświadczeń i perspektyw zadań wychowawczych w kontekście kształcenia nauczycieli i ich doskonalenia zawodowego. Temat tomu spełnia się także w kolejnych opracowaniach: I. Pyrzyka, „Wychowanie i opieka jako istotne czynniki rozwoju człowieka”; A. Aftańskiego „Wybrane dylematy wychowania szkolnego w świecie kryzysu wartości”. Uzupełnienie tematyki tomu stanowią artykuły: K. Marszałek „Drogowskazy wychowawcze studentów pedagogiki”; T. Borowiaka „Poziom samooceny uczniów ze specyficznymi problemami w uczeniu się o typie dysleksji a oddziaływania wychowawcze nauczyciela i rodzica”; A. Wróbla „Działalność naukowo-dydaktyczna oraz twórczość literacka profesora Jerzego Pietrkiewicza jako walory godnej postawy gorącego patrioty i Europejczyka silnie zakorzenionego w polskości zarazem”.
Format
pdf
Wydanie
DL-ebwm
Wydawca
Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku
Rok wydania
2010
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: