...jest pusty
Strona głównaKsiążki drukowaneNauki humanistyczneKulturoznawstwoSZTUCZNA OBECNOŚĆ STUDIA Z FILOZOFII OBRAZU TW
Sztuczna obecność jest przeglądem zasadniczych stanowisk w obrębie współczesnej nauki o obrazie, stanowiącej rezultat zwrotu obrazowego w kulturoznawstwie. Wokół niej ogniskuje się cała akademicka dyscyplina refleksji nad kultura wizualną. Nauka o obrazie stworzyła warunki do komparatystycznej, ale też integracyjnej analizy i interpretacji zjawisk obrazowych, widzialności w kształcie nadanym jej we współczesnej kulturze. Scala ona ze sobą rozmaite modele teoriopoznawcze: od semiotyki po psychoanalizę. Jasno też uwypukla różnicę między stylem uprawiania wiedzy o obrazach osadzonej w paradygmacie historii sztuki a nowym podejściem współczesnego „obrazoznawstwa”.
W myśl tezy Autora obrazy są prezentacjami - tylko one umożliwiają sztuczne wytwarzanie obecności rzeczy tylko widzialnych, które uchylają się prawom fizyki. Autor opisuje - z fenomenologicznej perspektywy - stosowanie obrazów jako znaków, rekonstruuje Platońskie pojęcie mimesis, a także eksponuje szczególne znaczenia skrajnych typów obrazów – jak wirtualna rzeczywistość, użytkowe powierzchnie czy abstrakcyjne fotografie – spożytkowując je do filozoficznego opracowania pojęcia obrazu.
Przydatności dydaktycznej na różnych uczelniach i kierunkach tego powstałego jako rezultat wykładów „rasowego” podręcznika nie sposób przecenić – przejrzysty, ciekawy, doskonale skomponowany w spójną propozycję „obrazoznawstwa”, ale też pozwalający na samodzielne obieranie tematów lektury.
Jest niezbędną lekturą dla wykładających i studiujących współczesną naukę o obrazach historyków sztuki i medioznawców, filozofów i antropologów kultury, a także dla wszystkich, którzy na co dzień obcują ze złożonym uniwersum obrazów.
ISBN
978-83-7737-014-8
Autor
LAMBERT WIESING
Wydawca
Oficyna Naukowa
Okładka
twarda
Ilość stron
208
Wymiary
13,1 x 20,7 cm
Rok wydania
2013
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Zobacz także: